Árulók közt hősként!
Brunner Márta olyan erővel, hittel, hitelesen, energikusan, átéléssel játszotta el Fazekas István történelmi monodrámáját, a Zrínyi Ilonát, hogy Kémesen A Művelődés Házában ülő nézők legszívesebben felrohantak volna a színpadra, hogy vele együtt védjék Munkács várát.
A kilencedik Bőköz Fesztivál színházi központja Kémes. Az ÚjSzínházból most a Zrínyi Ilona érkezett Bártfay Rita dinamikus, hatásos rendezésében.
A darab azt taglalta, és idézte fel, amikor árulás után Caraffa generális vádalkut kínál Zrínyi Ilonának, akit döntési helyzetbe zsarolnak, vagy átadja a várat, megmenekülhet, mindenki, a gyerekei is, vagy meghal a vár népe.
Az elárult, cserben hagyott Zrínyi Ilona tartása, ereje mutatkozott meg ebben a monodrámában, amelynek sodró, lélekig ható, igazságokat hordozó drámai szövege, és persze a színművésznő kiemelkedő játéka meghatározó, emlékezetes színházi élményt adott a közönségnek.
Egy elárult, megzsarolt hősnő lelki harcait láttuk a színpadon, aki az ellenség mellett önmaga lelkével is vívódik. Mit tegyen? Sarokba szorították. Mégis ö maradt az erkölcsi nyertes. Ő a hős. Bátorság vagy gyávaság volt feladni a várat, melyet egy maroknyi kuruc védelmezett, akik hűek voltak Zrínyi Ilonához és Thököly Imréhez?
Zrínyi Ilona hite, hősiessége, felelős gondolkodása lévén a békefeltételeket végül ő diktálhatta. A darab lelki tusájában beszél arról, ha tovább harcolnak, s nem kap segítséget elvesznek. A szabadságért mindörökké tiszták tudnak maradni. Ő a hit felé fordult, A Messiásra nézve, önmagát is legyőzve képletesen pedig így erkölcsileg az ellenséget is legyűrte. Ezért diktálhatta végül ő a béke feltételeit.
A Zrínyi Ilona monodráma a kémesi színházi hét kiemelkedő előadása volt. A hősi hit példája.



